Åhörarkopior

Onsdag 16 mars 2011 genomfördes Specialpedagogikens dag för tredje året i rad. Ett årligt återkommande arrangemang som anordnas av Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet i samarbete med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) som en viktig del i institutionens arbete att samverka med det omgivande samhället och samarbetspartners.

Intresset är stort för specialpedagogik och årets tema - samtal, delaktighet och lärande - och fyllde K-aulan på Campus Konradsberg, Kungsholmen, med specialpedagoger, speciallärare, lärare, alumner, studenter, personal från Specialpedagogiska institutionen och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) samt andra intressenter med koppling till specialpedagogik och dagens tema.

Förmiddagen inleddes av Margareta Ahlström, prefekt vid Specialpedagogiska institutionen, som hälsade välkommen. Därefter följde Unga Klara och Petter Iwarsson från BRIS. Efter lunchen genomfördes tre parallella seminarier om specialpedagogisk verksamhet, forskning och uppdragsutbildning utifrån dagens tema.

Unga Klara gav Teater och samtal: 'Konsultationen' av Ann-Sofie Bárány, regi Suzanne Osten. Medverkande: Inga Langré och Gustav Deinoff. Pjäsen handlar om: Hur förstår man ett barn som uttrycker sitt lidande genom att åsamka andra lidande? Är det svårare att möta ett barn än en vuxen? En ung psykoanalytiker reser utomlands och söker hjälp hos en äldre psykoanalytiker då hans 6-åriga patient har en så svart världsbild att han helt enkelt inte orkar bära den.

Det var första gången Unga Klara framförde den här pjäsen inför en så stor publik och det var lite ovant med teknik (mikrofoner) för ljudförstärkning, men känslan efteråt var ändå att det gick bra. Pjäsen fungerar uppenbarligen att spelas inför en publik på 4, 40 eller 400 personer. Föreställningen var mycket uppskattad och det blev ett intressant och givande samtal efter pjäsen om bl.a. vikten av bemötande och att bli bekräftad och sedd, särskilt för barn och unga i olika former av risksituationer.

Petter Iwarsson, socialpedagog med vidareutbildning inom familjebehandling och barn- och ungdomspsykoterapi och sedan tio år anställd på BRIS i Stockholm gav en mycket uppskattad föreläsning 'Samtal med barn och ungdomar om viktiga saker i livet ' med utgångspunkt från den bok som Petter är författare till: Samtal med barn och ungdomar - Erfarenheter från arbetet på BRIS.

Samtal mellan barn och vuxna, oavsett var dessa sker, är oändligt betydelsefulla. Därför är det så viktigt att vi som vuxna vågar prata med barn om viktiga saker i deras liv, också om det som är svårt. Den röda tråden i dagens föreläsningar var vikten av att vi vuxna möter barn och ungdomar i samtal och hur vi kan möjliggöra berättande. Varandet är en underskattad egenskap för att möjliggöra berättandet - man kan inte alltid prestera; producera en möjlighet till berättande, ibland är att bara vara själva görandet.

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) fanns som medarrangör av Specialpedagogikens dag 2011 på plats utanför K-aulan och presenterade också delar av sin verksamhet i ett av seminarierna på eftermiddagen. SPSM är huvudman för specialskolor och fungerar som stöd för förskolor, skolor och vuxenutbildningar i specialpedagogiska frågor. Specialpedagogikens dag är en viktig mötesplats och en värdefull möjlighet för SPSM att möta verksamma specialpedagoger och speciallärare från fältet.

Bokbordet utanför K-aulan med ett urval av Specialpedagogiska institutionens avhandlingar var välfyllt och också välbesökt under förmiddagens rast. Institutionen presenterade sedan sin verksamhet i två av eftermiddagens seminarier:

  • institutionens forskning och projekt: 'Inte behörig till gymnasiet! ' (Ulla Ek), 'Samtal med tonårsflickor som har ett åtgärdsprogram ' (Barbro Johansson),
  • uppdragsutbildning: 'Specialpedagogik i utveckling - samverkan mellan forskning och praktik'.

Lillemor Aneer, adjunkt vid Specialpedagogiska institutionen, om Specialpedagogikens dag 2011: En jättelyckad dag! Allt det praktiska fungerade mycket smidigt. Unga Klara och Petter Iwarsson från BRIS gav en bra start. Besökarna verkade jättenöjda. Det var till största delen specialpedagoger och speciallärare bland besökarna och jag träffade många gamla studenter. Specialpedagogikens dag är perfekt som mötesplats för dem.

Margareta Ahlström, prefekt vid Specialpedagogiska institutionen, sammanfattar dagen med följande ord: Ett stort intresse och ett stort gensvar. Många nya idéer och reflektioner.

- Det känns bra med ett stort engagemang kring frågan: hur möter vi barn med deras frågor och funderingar om saker som de tycker är viktiga? Denna fråga har varit den röda tråden i aktiviteter under dagen.

- Vad betyder den här dagen för Specialpedagogiska institutionen?
- Att se att de frågor vi har att hantera och som är särskilt viktiga för oss på Specialpedagogiska institutionen får ett så stort gehör känns jättekul och oerhört inspirerande. Det är klart att som prefekt känner jag mig mycket glad. Jag vill rikta ett stort tack till alla som deltagit i Specialpedagogikens dag 2011!

Specialpedagogikens dag 2012 är planerad till 14 mars, då ses vi förhoppningsvis i Aula Magna på Frescati.

Relaterade länkar


Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM): www.spsm.se
Barnens rätt i samhället (BRIS): www.bris.se
Teater Unga Klara: ungaklara.se