Projektet är ett samarbete mellan Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet och Karolinska Institutet och genomförs inom ramen för forskningsområdet .

Projektet finansieras av Vetenskapsrådet, utbildningsvetenskap (UVK) under perioden 1 januari 2009 - 31 december 2012. Information från Vetenskapsrådet

Specifika mål


Målet är att genomföra en intervention i två skolor som ska stödja skolorna i utvecklingen av strategier för att skapa goda lärandemiljöer för alla elever, vilket innebär ett socialt klimat karakteriserat av mer kommunikation av hög kvalité, och där flera elever känner sig delaktiga.

Beskrivning


Forskningsprogrammet består av en intervention i två grundskolor för att förändra skolornas sociala klimat och öka elevernas delaktighet. Skolorna genomgår en långsiktig förändringsprocess som utgår från varje skolans situation, kultur och resurser.

Skolans situation utvärderas med hjälp av olika metoder och resultaten presenteras för skolans personal. En projektgrupp bildas på varje skola som utvecklar strategier, planerar och genomför insatser som integreras i skolans arbetsplan. Insatserna innebär en anpassning av forskningsprogrammet till varje skolans situation, men de utgår från en gemensam grund bestående av relevanta teorier och empirisk forskning om skolklimat och delaktighet.

Förändringsprocessen följs upp kontinuerligt och dokumenteras med hjälp av olika metoder och instrument.

Projektets bakgrund (PDF-fil)

Projektledare

Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet
Tfn: 08-12 07 64 78
E-post: Mara.Allodi@specped.su.se