Här presenteras några av de ämnen du kan skriva om, i relation till den forskning som bedrivs vid Specialpedagogiska institutionen.
Våra forskningsområden:
Jämlikhet, demokrati och värdegrundsfrågor
- Grundsärskoleelevernas medverkan i skolans arbetsgrupper
- Textanalys av skolors värdegrundande dokument avseende specialpedagogikens synlighet
- Uppfattningar om skolans värdegrund som ett redskap för att möta elever i behov av särskilt stöd
- Uppfattningar om organisering av undervisningen för att motverka utanförskap
- Flerspråkiga elever som resurs eller problem
- Organisering av undervisningen i relation till elevers identitetsskapande
Funktionsnedsättning och funktionshinder
- Samverkan mellan grundsärskola – grundskola
- Kritiska aspekter för elever i behov av särskilt stöd i övergången till högstadiet
- Nivågruppering av elever ur ett medborgardemokratiskt perspektiv
- Lärarrummet – ett inkluderande personalrum. Samverkan mellan skolans personalkategorier.
- Samverkan med omgivande samhället för en inkluderande skola
Lärandemiljöer och didaktisk utveckling
- Ärende och beslut kring åtgärdsprogram som överklagas till Skolöverklagandenämnden skulle kunna undersökas inom specialpedagog- och speciallärarprogrammet
- Fallstudier av konsekvenser och åtgärder i samband med tillsyn av Skolinspektion. Vad är det som kritiseras och hur åtgärdas bristerna? Hur påverkas skolans arbete för elever i behov av stöd i synnerhet?
- Fallstudier av specialpedagogiskt arbete/ inkluderande/förebyggande arbete i förskola
- Fallstudier av specialpedagogiskt arbete/ inkluderande/ i grundskolans lägre årskurser, till exempel det skulle vara intressant att dokumentera och analysera erfarenheter av komplicerade fall av åtgärdsprogram som har givit goda resultat, lyckade insatser (retrospektiva studier)
- Fallstudier av specialpedagogiskt arbete i grundskolans senare årskurser
- Fallstudier av specialpedagogers arbete i gymnasieskolan (olika program, nationella och förberedande)
- Fallstudier av specialpedagogiskt arbete i särskola
- Fallstudier av specialpedagogiskt arbete i socialt utsatta områden
- Fallstudier av pedagogiska aktiviteter som stimulerar elever som har lätt att uppnå målen
- Hur används digitala verktyg, program och spel i specialpedagogiskt arbete och/eller för elever i behov av stöd?
- Kartläggning av kvalitet i pedagogiska miljöer med olika instrument
- Hög skolfrånvaro kan påverka elevernas prestationer och måluppfyllelse. Hur arbetar skolorna med elever som har hög skolfrånvaro och/eller som riskerar att avbryta sina studier? Hur förebygger skolorna skolavhopp till exempel på gymnasiet?
- Undersökning av fenomenet friskolor med specialpedagogisk inriktning, specialiserade på elever i behov av stöd.
- Tankar bakom gruppindelningar i organiseringen av lärandesituationer
- Elever med cochlear implantat i ordinarie klasser
Specialpedagogik och yngre barn
- Förskoleverksamhetens möte med varje barn - ett specialpedagogiskt perspektiv
- Alla barn i en förskola - vems/vilkas intresse och erfarenheter räknas?
- Varifrån kommer kunskap? - Specialpedagogiska situationer i förskolan