Examensarbeten i specialpedagogik (från databasen DIVA)
- Samverkan i specialpedagogens hälsofrämjande och förebyggande arbete : En kvalitativ intervjustudie av hur specialpedagoger beskriver och förstår förutsättningar och hinder för samverkansuppdraget inom skolan
- Klassrumssituationer som samverkar med matematikångest : Anledningar till och åtgärder för att minska matematikångest hos elever
- Förutsättningar för ledning och stimulans : En kvalitativ studie av betydelsefulla aspekter i skolors arbete med ledning och stimulans
- Utveckling av taluppfattning under tidiga skolåren : Kan pulshöjande aktivitet och övning med digital resurs hjälpa elever som riskerar att få matematiksvårigheter?
- Problematisk frånvaro i gymnasiesärskolan : Åtta pedagogers erfarenhet av anpassad lärmiljö och problematisk frånvaro - en intervjustudie
- Samspel och kommunikation med elever med intellektuell funktionsnedsättning och ytterligare funktionsnedsättningar : En systematisk litteraturstudie
- Att utveckla ett ordförråd : En systematisk litteraturstudie om metoder för att utveckla ordförråd hos barn och elever med dövhet och hörselnedsättning
- Att äga samtalet tillsammans : En hermeneutisk studie om specialpedagogers arbete med kvalificerade samtal i gymnasieskolan
- Kartläggning av elevers matematiksvårigheter : Några speciallärares beskrivning av hur kartläggning används som ett specialpedagogiskt verktyg
- Systematisk litteraturstudie om samarbetslärande vid problemlösning i matematikklassrummet
- Skrivutvecklande undervisning för elever med utvecklingsstörning : En systematisk litteraturstudie
- Samspelet mellan fonologi, minne och inlärning hos unga vuxna och vuxna med språkstörning : En systematisk litteraturstudie
- En unik samtalskarta : En fallstudie om delaktighet i undervisning och kunskapsbedömning på en gymnasiesärskolas individuella program
- Elever i språklig sårbarhet ur ett läs- och skrivutvecklngsperspektiv : - en intervjustudie med lärare
- SRSD - en redovisning av interventioner genomförda bland grundskoleelever, med målsättning att utveckla skriftlig berättarförmåga : En systematisk litteraturstudie
- Är det någon skillnad? : Svensklärares syn på läs- och skrivsvårigheter och dyslexi, i fråga om planering och undervisning för gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter.
- Ömsesidigt bemötande : En empirisk studie om lärares strategier och förhållningssätt vid problemskapande beteenden
- Specialpedagogerna och arbetet kring problematisk skolfrånvaro : Framgångsfaktorer och hinder
- Mellan stolarna : En studie om problematisk skolfrånvaro
- "Jag önskar det kunde vara så mycket bättre" : Assisterande teknik för elever med synnedsättning i åk 1-5 En fälstudie
- Flerspråkiga elever med dyslexi : En systematisk litteraturstudie om hinder och möjligheter hos flerspråkiga elever som har specifika läs- och skrivsvårigheter
- Likvärdighet i motvind : Framgångsfaktorer för utveckling i bortvalda skolor
- Motivation är svaret men vad är frågan? : En studie om speciallärares tankar kring motivation i matematik
- Problematisk skolfrånvaro : Att förstå skolfrånvaro ur ett relationellt perspektiv
- Speciallärarens komplexa verktygslåda : En intervjustudie med nio speciallärare i matematik om identifiering, insatser och utvärdering beträffande stöd i matematik
- IKT i matematikundervisningen : Matematiklärares användning och syn på IKT imatematikundervisningen för elever i matematiksvårigheter
- Fungerande stöd i skolan för elever med synnedsättning - En fallstudie
- Vägar till inkludering : En fallstudie om användandet av ramverket Building Blocks matriser i en svensk förskolas inkluderingsarbete.
- Vad krävs för att elever inom studieväg 1 ska ha goda förutsättningar att genomföra kurserna på Sfi? En kvalitativ intervjustudie av några rektorers uppfattningar om möjligheter och hinder för elever inom studieväg 1 att klara sina studier på Sfi
- Spelar det någon roll? : En experimentell språkstudie om förskollärares instruktioner i förskolan
- Digitala verktyg för elever med läs- och skrivsvårigheter : En studie om specialpedagogers erfarenheter av digitalt lärande
- Gymnasieelevers erfarenheter av specialpedagogiska stödåtgärder.
- Produktion av digitala läromedel för elever med blindhet : En problematiserande studie om tillgängliggörande
- Samverkan under övergångar från förskola till skola för barn med intellektuell funktionsnedsättning. En kvalitativ studie av hur samverkan upplevs av vårdnadshavare, förskolelärare och skollärare.
- "Alla trix in the book" : Sju speciallärares och specialpedagogers erfarenheter av arbete med elever som har språkstörning på högstadiet och gymnasiet.
- Den stora utmaningen : Gymnasielärares uppfattning och upplevelse av arbetet med extra anpassning och särskilt stöd
- En riktigt skön comeback : En studie om elevers uppfattningar av omständigheter som leder fram till och upprätthåller skolfrånvaro och skolnärvaro
- Varje tanke räknas : En intervjustudie om elevers metakognitiva förmåga inom ämnet matematik
- Vilar ögonen på skärmen? : En studie om skärmar i skolmiljö för elever med autismspektrumtillstånd och/eller ADHD
- En praktik i förändring : En aktionsforskningsstudie i kollegialt arbete i gymnasiesärskolan
- Läsa och skriva på lika villkor : Att anpassa skolans lärmiljöer för elever i läs- och skrivsvårigheter
- "Det är inte lika för alla. Det är lika för dom som är engagerade." : En intervjustudie med vårdnadshavare till barn med utländsk bakgrund om deras upplevelser av mottagandeprocessen till grundsärskolan
- På tal om tal : Utforskande samtal i matematik som ett inkluderande arbetssätt
- Att bygga en profession : En kvalitativ studie om speciallärarstudenter med inriktning utvecklingsstörning i spänningsfältet mellan yrkesliv och påbyggnadsutbildning.
- Matematikens språk
- Läsutvecklande arbete : En systematisk litteraturstudie om läsinterventioner med döva elever och elever med hörselnedsättning
- "Får man inte sätta ord på vad man kan, då kan man inte" : En studie om mellanstadielärares erfarenheter av att arbeta med och stödja elever som har språkstörning
- Lärares möte med verbalt särskilt begåvade elever
- "Ja men, jag hör ju bra - det är bara några ord som försvinner" : Elevers upplevelser av hörseltekniska hjälpmedel och dess användning i hörselklasser
- Ju mer kärlek i klassrummet, desto mer kunskap. : Andraspråkselever berättar om sina erfarenheter av lärmiljön på gymnasieskolan
- Kunskapsbedömning för elever med intellektuell funktionsnedsättning och dövhet/hörselnedsättning : En analys av lärares uppfattningar om bedömningsredskap i underrvisning
- Vad avgör valet? : En kvalitativ intervjustudie kring hörande vårdnadshavares skolval för sitt döva eller hörselnedsatta barn
- Sfi-lärarens roll och specialpedagogiska kompetens : En intervjustudie med lärare som undervisar i svenska för invandrare
- Hur kan den inkluderande undervisningen se ut för elever med läs- och skrivsvårigheter?
- Finns det någon som förstår mig och mitt barn? : En kvalitativ studie om vårdnadshavares upplevelser gällande undervisningssituationen för barn med särskild begåvning
- Kooperativt lärande i läs- och skrivutvecklingen : En systematisk litteraturstudie
- Vänskapens magi : En studie om förskolebarn i behov av särskilt stöd, vänskap och sociala färdigheter
- Socialt samspel och bedömning i den inkluderande förskolan : Förskollärares syn på bedömning av socialt samspel
- Kommunikationsstödjande undervisning för elever i språklig sårbarhet : En studie om 8 lärares kommunikationsstödjande undervisning i förskoleklass, årskurs 1 och årskurs 2
- Lärares erfarenheter av elevsamarbete och samlära på gymnasiesärskolans individuella program : En studie om samspel, lärande och interaktion
- Hur påverkas gymnasieelevers möjligheter till likvärdighet med avseende på funktionsvariation och jämställdhet? : En fallstudie om elever i behov av stödinsatser
- Problemskapande beteende i grundsärskolan : En kvalitativ studie om hur några lärare i grundsärskolan arbetar med situationer med problemskapande beteende
- En professionell verktygslåda? : En kvalitativ studie av sex speciallärares arbetsmetoder inom läs- och skrivutveckling.
- Bedömningsstödet i svenska - läsning åk 1 : Några lärarers erfarenheter - en intervjustudie
- Att utveckla berättelseskrivande i gymnasiesärskolan : En aktionsforskningsstudie
- Vem äger bedömningsstödet? : Speciallärarens roll i relation till Skolverkets bedömningsstöd i läsutveckling i årskurs 1.
- Tilläggsbelopp beviljat? : En diskursanalys av beskrivningar om makt, mening och identitet. En studie avseende ansökningar om tilläggsbelopp för elever med omfattande behov av särskilt stöd
- Självreflektion avseende inkludering i förskolan : Förskollärares upplevelser av ett självreflektionsverktyg
- “Ge alla en chans” - en intervjustudie om lärares uppfattningar av gymnasiesärskolans uppdrag att förbereda för fortsatta studier
- Om organisation av specialundervisning i några grundskolor. : En jämförelse.
- Grundsärskolan som skolform utifrån några rektorers upplevelser och dess historiska perspektiv : Omsorg och kunskapsutmaningar i grundsärskolan
- “Det känns som om jag hela tiden ligger några steg bakom” : En intervjustudie med lärare i grundsärskolan om digital kompetens.
- Ibland litar jag på mig själv. : En intervjustudie ur elevperspektiv kring skolsjälvbild/ academic self-concept, utifrån hanterbarhet och begriplighet kopplat till särskilt stöd.
- Lite grann. Elevers upplevelse av delaktighet i skolan. En kvalitativ studie med elever på särskild utbildning för vuxna på gymnasial nivå.
- Bedömning för identifiering av språkstörning hos flerspråkiga barn : En systematisk litteraturstudie
- Lärande för elever med språkstörning
- Speciallärarens samverkan inom skolans praktik
- Hur svårt kan det vara? : Sfi-lärares upplevelser av läs- och skrivinlärning hos elever med kort eller ingen skolbakgrund
- Pedagoger reflekterar över användningen av digitala verktyg i förskolan
- Playful writing i Sverige : Möjligheter och hinder ur verksamma pedagogers synvinkel
- Samarbetets betydelse för lärare i skolan. Ja, kan vi -eller vill vi? : En kvalitativ studie om samarbetet mellan F-6 lärare och specialpedagoger i skolan.
- “Det blir ju liksom känslan av att man hade det svarta fåret i skolan” : Föräldrars syn på samverkan med skolan inför barnens neuropsykiatriska utredning
- Vägar till specialpedagogiska insatser i förskolan : Att skapa förutsättningar för alla barns lärande - en intervjustudie
- Språkstörning utifrån ett lärarperspektiv : Att vilja vara som andra.
- En intervjustudie kring lärares upplevelser av studieövergången från årskurs 3 till 4 med fokus på elevernas läsutveckling : En intervjustudie kring lärares upplevelser av studieövergången från årskurs 3 till 4 med fokus på elevernas läsutveckling
- Hinder för inkludering i skolans kontext : En litteraturstudie om elevernas perspektiv på interaktioner med lärare och skolkamrater samt hur dessa upplevs påverka lärandet.
- Språkstörning ett svårdefinierat begrepp : Nio lärares kunskaper och erfarenheter av språkstörning
- Pilkastning mot kunskapsmålen : En kvasiexperiementell studie om SmartDart kan vara ett stöd vid inlärning av multiplikation?
- Playful writing i Sverige : Möjligheter och hinder ur verksamma pedagogers synvinkel
- Specialpedagogisk kompetens i elevhälsoteam : Ett komplicerat uppdrag för specialpedagoger i skolans effektivitetspraktik.
- Stöttande skrivundervisning för elever i språklig sårbarhet : En litteraturstudie
- Inkludering : Var läggs ansvaret för elevers skolsvårigheter?
- Visuella redskap som källa till inspiration vid skrivandet av berättande texter
- Mycket snack och lite verkstad, eller mycket verkstad och lite snack : Lärares upplevelser av att undervisa elever med diagnos inom autismspektrumtillstånd på mellanstadiet
- Matematiksvårigheter är när de har problem med typ allt : En undersökning om hur speciallärare uppfattar elev i matematiksvårigheter
- Decimaler - ett problem? : En kvantitativ studie om elevers förståelse av decimaltals storlek i årskurs 9
- Tillgängliga lärmiljöer : en fallstudie av elevers skollivsvärld i en skola som arbetat med Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning
- Arbete med extra anpassningar i matematik : En intervjustudie med lärare i grundskola och grundsärskola
- Att skriva om det man inte kan se : En studie om skrivandet hos punktskriftsläsande elever