Forskarskolans medlemmar HT2018

Forskarskolan med inriktning mot tidiga insatser i lärandemiljöer i förskola och under de första skolåren utvecklar förskolans och skolans kunskapsbas om yngre barns särskilda behov och om kraven på omgivningens specialpedagogiska anpassningar.  Forskarskolan utvecklar specialpedagogiska insatser som undanröjer hinder av olika slag och ökar barns delaktighet, engagemang och lärande.

Internationell och nationell forskning visar att barn i behov av särskilt stöd som inte får tillräckligt stöd och stimulans i sina lärandemiljöer riskerar att uppleva mindre deltagande i förskole- och skolverksamheten. Tidiga insatser i lärandemiljöer är nödvändiga och effektiva för att upptäcka sårbarhet, motverka risker och stödja kommunikation, samspel och lärande under barns första år i förskola och skola.

Nationella utvärderingar av svensk förskola och av de tidiga åren i svensk skola rapporterar att det finns förbättringsbehov när det gäller att stödja barn i behov av särskilt stöd och barn med funktionsnedsättningar. Utvärderingar visar att det fins brister i förskolan och skolan i det stöd som ges till barn i behov av särskilt stöd. Forskning visar att övergångarna mellanförskola, förskoleklass och skola kan vara känsliga perioder för barns lärande och utveckling.

 Det finns ett generellt behov av ökad kunskap om påverkansfaktorer och arbetssätt för att stödja barns lärande i förskola och under de tidiga åren i skolan. Tidigare svensk forskning i specialpedagogik har mestadels varit deskriptiv och interventionsstudier behövs för att utveckla specialpedagogik i praktiken genom forskningsbaserad tillämpad forskning.

Syftet med Forskarskolan i Specialpedagogik är att utveckla denna kunskap för att kunna erbjuda mer effektiva insatser, vilket efterfrågas i utbildningssystemet och i samhället.