Idébanken

Idebanken

Här presenteras några av de ämnen du kan skriva om, i relation till den forskning som bedrivs vid Specialpedagogiska institutionen.

Våra forskningsområden:

Jämlikhet, demokrati och värdegrundsfrågor

  • Grundsärskoleelevernas medverkan i skolans arbetsgrupper
  • Textanalys av skolors värdegrundande dokument avseende specialpedagogikens synlighet
  • Uppfattningar om skolans värdegrund som ett redskap för att möta elever i behov av särskilt stöd
  • Uppfattningar om organisering av undervisningen för att motverka utanförskap
  • Flerspråkiga elever som resurs eller problem
  • Organisering av undervisningen i relation till elevers identitetsskapande


Funktionsnedsättning och funktionshinder

  • Samverkan mellan grundsärskola – grundskola
  • Kritiska aspekter för elever i behov av särskilt stöd i övergången till högstadiet
  • Nivågruppering av elever ur ett medborgardemokratiskt perspektiv
  • Lärarrummet – ett inkluderande personalrum. Samverkan mellan skolans personalkategorier.
  • Samverkan med omgivande samhället för en inkluderande skola

 

Lärandemiljöer och didaktisk utveckling

  • Ärende och beslut kring åtgärdsprogram som överklagas till Skolöverklagandenämnden skulle kunna undersökas inom specialpedagog- och speciallärarprogrammet
  • Fallstudier av konsekvenser och åtgärder i samband med tillsyn av Skolinspektion. Vad är det som kritiseras och hur åtgärdas bristerna? Hur påverkas skolans arbete för elever i behov av stöd i synnerhet?
  • Fallstudier av specialpedagogiskt arbete/ inkluderande/förebyggande arbete i förskola
  • Fallstudier av specialpedagogiskt arbete/ inkluderande/ i grundskolans lägre årskurser, till exempel det skulle vara intressant att dokumentera och analysera erfarenheter av komplicerade fall av åtgärdsprogram som har givit goda resultat, lyckade insatser (retrospektiva studier)
  • Fallstudier av specialpedagogiskt arbete i grundskolans senare årskurser
  • Fallstudier av specialpedagogers arbete i gymnasieskolan (olika program, nationella och förberedande)
  • Fallstudier av specialpedagogiskt arbete i särskola
  • Fallstudier av specialpedagogiskt arbete i socialt utsatta områden
  • Fallstudier av pedagogiska aktiviteter som stimulerar elever som har lätt att uppnå målen
  • Hur används digitala verktyg, program och spel i specialpedagogiskt arbete och/eller för elever i behov av stöd?
  • Kartläggning av kvalitet i pedagogiska miljöer med olika instrument
  • Hög skolfrånvaro kan påverka elevernas prestationer och måluppfyllelse. Hur arbetar skolorna med elever som har hög skolfrånvaro och/eller som riskerar att avbryta sina studier? Hur förebygger skolorna skolavhopp till exempel på gymnasiet?
  • Undersökning av fenomenet friskolor med specialpedagogisk inriktning, specialiserade på elever i behov av stöd.
  • Tankar bakom gruppindelningar i organiseringen av lärandesituationer
  • Elever med cochlear implantat i ordinarie klasser


Specialpedagogik och yngre barn

  • Förskoleverksamhetens möte med varje barn - ett specialpedagogiskt perspektiv
  • Alla barn i en förskola - vems/vilkas intresse och erfarenheter räknas?
  • Varifrån kommer kunskap? - Specialpedagogiska situationer i förskolan