Building Blocks for Teaching Preschoolers with Special Needs
- Seminarium med Susan Sandall

Föreläsning om konkreta specialpedagogiska strategier i förskolan som inkluderar aspekter på organisation- grupp- och individnivå.

Datum: Tisdag 7 november
Tid: kl  10.00 – 12.00
Lokal: Sal 108, Frescati Hagväg 9

Målgrupp: Föreläsningen är öppen för studenter på grund- och avanserad nivå med inriktning förskola, förskoleklass och skolans yngre åldrar samt blivande specialpedagoger och speciallärare. Den vänder sig också till professionsverksamma inom förskola, skola samt forskare med intresse av frågor som rör det specialpedagogiska kunskapsområdet.

_________________________________________________________

Professionella samtal med pedagoger

Tema: Reflektion – vad menas med reflektion?

11 september, kl. 16 – 17.30,  sal D 105

9 oktober, kl. 16 – 17.30  sal D 105

13 november,  kl. 16 – 17.30 sal 327

18 december kl. 16 – 17.30. sal 107

För mer information kontakta universitetslektor Bozena Hautaniemi, bozena.hautaniemi@specped.su.se

_________________________________________________________

Seminarium - Teacher Agency for Social Justice

Datum: 4 september
Tid: kl  16.00 – 18.00
Lokal: Sal 228, Frescati Hagväg 10

Specialpedagogiska institutionen får besök av Natasa Pantic från Moray House of Education, The University of Edinburgh. Natasa, som är på en Erasmusutbytesvecka på institutionen, forskar och undervisar inom lärarutbildningen. Vi för en diskussion utifrån Natasas senaste publication: An Exploratory Study of Teacher Agency for Social Justice.

För er som vill delta: kontakta Helen Knutes Nyqvist, helen.knutes-nyqvist@specped.su.se  för att få del av underlag till diskussionen.

_________________________________________________________

Pedagogik, jämlikhet och konsten att höra 'fel' folk tala

Forskningsgruppen Jämlikhet, demokrati och värdegrundsfrågor inbjuder till ett seminarium med fokus på jämlikhet. Föreläsning och medverkan av Professor Carl Anders Säfström (Södertörns Högskola). Boken "Jämlikhetens pedagogik" (Säfström, 2015) ligger som utgångspunkt för föreläsningen samt den efterföljande diskussionen.

Tid och plats: 19 april kl. 14.00 - 16.00.
Lokal: Sal 222 (Frescati Hagväg 10).

_________________________________________________________

Seminarium med Susan Sandall - professor vid University of Washington, College of Education Seattle

Datum: Onsdag 22 mars
Tid: kl  15.00 – 16.30
Lokal: Sal 228, Frescati Hagväg 10

Utifrån Susans verksamhetsområde som riktar sig till små barn och inkluderande förskolemiljöer är inriktningen på forskningsseminariet; Researching what works in intervention.

Presentation - About Susan Sandall scholarly interests:

Effective instructional practices for very young children with disabilities in inclusive settings;

The changing roles of teachers of young children with disabilities, their relationships with other providers, and the implications for personnel preparation;

Effective approaches for professional development.

Dr. Sandall is the PI for the National Center on Quality Teaching & Learning, and was co-PI for the Head Start Center for Inclusion, both funded by the Office of Head Start. She was an Investigator with DEC’s work group that identified Recommended Practices for early childhood special education/early intervention.  She is the co-developer of Building Blocks, a framework for effective teaching practices for early childhood.  Dr. Sandall was awarded the Mary McEvoy Service to the Field Award in 2005 and the Merle B. Karnes Service to the Division Award in 2000 from the Division for Early Childhood (DEC), Council for Exceptional Children.