Pågående studier

  • Flervetenskapligt projekt: Stöd till extremt prematurfödda barn - En tidig föräldrabaserad intervention Mer information
    Kontakt: Mara Westling Allodi
  • Tidig Läs-och skrivutveckling och bedömning genom nationella prov och andra diagnostiska verktyg. (Pågående doktorsavhandlingsarbete)
    Kontakt: Doktorand Birigtta Herkner

  • Utveckling av alternativa tankestrategier i förskola.
    Kontakt: Professor Mara Westling Allodi

  • Konstnärskap & Funktionsnedsättning - med konsten som arena för delaktighet och inflytande.
    Kontakt: PhD Helen Knutes Nyqvist

  • Undervisning och lärande i grundsärskolans läs- och skriftspråkliga praktik.

  • Kontakt: Doktorand Åsa Lyrberg

  • Utformande av didaktiska strategier för att utveckla studenters akademiskt läs- och skrivarbete i universitetsstudier.
    Kontakt: PhD Diana Berthén

  • Uppföljning av mognadsanpassad skolstart.
    Kontakt: Doktorand Göran Ahlqvist

  • Introduktion av nyanlända elever till svensk grundskola – Hur gör man? Hur upplevs det?
    Kontakt: Doktorand Katarina Sundström Rask

  • Högstadieelevers läsutveckling och läsförmåga med fokus på läsförståelse.
    Kontakt: Doktorand Karin Stenlund

Rapporterade studier

  • Lärandeteknologier och specialpedagogik: en kunskapsöversikt av forskning och dokumenterade erfarenheter.
    Finansiär: CeSam.
    Kontakt: Professor Mara Westling Allodi

  • Delaktighet, socialt klimat och lärande.
    Finansiär: Vetenskapsrådet. 
    Kontakt: Professor Mara Westling Allodi

  • Simulering av virtuella elevärenden – Beslutsprocesser om specialpedagogiskt stöd till elever i skolan.
    Finansiär: Future learn.
    Kontakt: PhD Jari Linikko

  • Arbetsminnesträning.
    (Doktorsavhandling: Does It Pay to Practice?: A Quasi-Experimental Study on Working Memory Training and Its Effects on Reading and Basic Number Skills)
    Kontakt: PhD Karin Dahlin

  • Barn möter förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola.
    (Doktorsavhandling: Educational pathways and transitions in the early school years: Special educational needs, support provisions and inclusive education)
    Kontakt: PhD Johanna Lundqvist

  • Teachers' efficacy.
    Kontakt: Professor Lise Roll-Pettersson och doktorand Rano Zakirova Engstrand

  • Tonårsflickor i behov av särskilt stöd.
    (Doktorsavhandling: Tonårsflickor berättar om att vara eller inte vara i behov av särskilt stöd: En longitudinell fallstudie)
    Kontakt: PhD Barbro Johansson

  • Doktorsavhandling:  Lärares ledarskap som möjliggörande och begränsande i mötet med "alla" barn: En deltagarorienterad studie
    Kontakt: PhD Maria Olsson